Trondheim 16.1.2006
Årsplanen for Avdeling for informatikk og e-læring (AITeL) bygger på følgende:
Hovedavsnittene i planene er delt inn i Videreføring fra 2005 og i Spesiell satsing i 2006. Den videreførte aktiviteten er selvfølgelig dominerende i volum for 2006, men likevel relativt kort beskrevet. Aktiviteter som enten er ny eller får spesiell oppmerksomhet i 2006 er noe mer fyldig beskrevet og begrunnet. Avsnitt med grå bakgrunn er noe mer detaljert enn planen som er levert til HiST-administrasjonen.
AITeL skal i 2006 tilby følgende utdanningsprogram:
Dette innebærer videreføring av alle studietilbud fra 2005.
AITeL vil i tillegg tilby nettbasert etter- og videreutdanning som eksternt finansiert virksomhet. Denne virksomheten har hatt et svakt synkende volum siden 2001 og har nå ca 2300 fagpåmeldinger pr år. Avdelingen har som ambisjon å øke volumet med minimum 10 % i 2006.
Rekruttering
AITeL har de senere år arbeidet mer bevisst med rekruttering i takt med at søkning til informatikkstudier har sunket til et problematisk nivå. I 2006 vil vi fortsette å utvikle rekrutteringstiltakene med:
Inntaksundersøkelsen viste at nettet er den absolutt viktigste informasjonskanalen for søkerne. Av tiltakene foran skal derfor en grundig oppdatering og modernisering av AITeLs nettsider ha høy prioritet i 2006.
Alumni
Tidligere studenter utgjør en viktig del av AITeL sin næringslivskontakt., og AITeL skal på en systematisk måte holde kontakten med studenter fra og med avgangskullet 2006. Avdelingen vil vurdere å samarbeide med studentforeningen TIHLDE om dette. Forslag til aktiviteter:
Næringslivskontakt -
Brukerforum
AITeL har kontakt med næringslivet via hovedprosjekter, gjesteforelesninger og FoU-prosjekter. De eksterne styrerepresentantene gir innspill til strategisk arbeid og til studieplaner. Det er ønskelig med mer systematiske og regelmessige tilbakemeldinger på studieplaner og faginnhold. AITeL skal i 2006 utarbeide en plan for hvordan slike tilbakemeldinger kan foregå. Første brukerundersøkelse eller -seminar gjennomføres tidlig i 2007, slik at innspill kan tas med i betraktning ved utforming av fag- og studieinnhold studieåret 2007/2008. Eksisterende kontakter benyttes, men det vil antakelig være nødvendig å utvide dette kontaktnettet slik at en sikrer tilbakemelding på alle studier fra et bredt spekter av mottakere. Tidligere studenter vil være en viktig ressurs her.
AITeL får sterk volumøkning av driftsstudenter som trenger hovedprosjekter. 2006 er et viktig år for å utvide næringslivskontakten for å møte denne økningen.
AITeL har 8.12.2005 vedtatt et nytt prinsipp for fordeling av FoU-tid på fagtilsatte. Det nye prinsippet innebærer en større samling av FoU-ressursene mot forpliktende planer og søknader enn tidligere fordelingsprinsipper. Tanken er at dette vil resultere i mer målbare resultater på AITeLs definerte satsingsområder. Det nye prinsippet blir satt i drift 1.8.2005.
AITeL viderefører områdene Systemutvikling, Drift, sikkerhet og anvendelse av datasystemer og Metoder og verktøy innen e-læring som sine satsingsområder for 2005. Spissing innen hvert område planlegges ved at tildeling av FoU-tid knyttes opp mot større prosjekt innen hvert område basert på søknader fra det vitenskapelige personalet.
En stipendiat innen Systemutvikling / Digital bildebehandling og to stipendiater innen e-læring fortsetter sitt arbeid i henhold til avtalt progresjon. I tillegg er en av de ansatte i doktorgradsløp med støtte fra avdelingen.
Stort E-læringsprosjekt (SELP) er et HiST-finansiert prosjekt som vil avsluttes 1.7.2006. Det er aktivitet i alle prosjektets hovedområder, som er: erfaringsbasert læring, læring på arbeidsplassen, lærestoff – digitale læringsressurser, kvalitetsreformen – utvikling av metoder for bruk av dataverktøy i samarbeidslæring og til automatiserte tester og IP-telefoni. I denne fasen legges det vekt på dokumentasjon / publisering og formidling. Det planlegges blant annet seminarer for alle ansatte i HiST innen flervalgstester, foredrag på konferanser og skriving av fagbok innen e-læring.
AITeL deltar alene, eller sammen med TISIP i tre EU-prosjekt som løper i 2006:
QUIS – Quality, Interoperability and Standards in e-learning. Programmet er det mest omfattende. Vi deltar som koordinator og har i tillegg ansvaret for arbeidsområdet Cost effectiveness in e-learning.
Neworkers er et Leonardoprosjekt. Også her arbeider vi med Cost effectiveness in ODL. Blant annet skrives det et sett av Guidelines of Good Practices der vår bidrag inngår.
NU – Nätbaserad Uppdragsutbildning er et Interreg prosjekt. Vår rolle i prosjektet er å bistå i utvikling av modeller for salg av nettbaserte utdanning, og også å tilrettelegge IKT-fag for slikt salg.
Mer konsentrasjon av FoU-ressursene skal gi økt forskerkompetanse og flere forskningsresultat i form av publiseringer i tidsskrift og på konferanser. Vi forventer oppgradering av en eller to lektorer til førstelektor.
AITeL leder prosjektet Bruk og egnethet av fire LMS-systemer tildelt av Norgesuniversitetet. Prosjektet skal blant annet undersøke hvordan systemene støtter ulike pedagogisk modeller.
Det må arbeides med å utvikle nye prosjekt. Fire av de fem prosjektene ovenfor utløper i 2006. E-læring er et felt i sterk utvikling. Her har avdelingen betydelig kompetanse og det er naturlig å søke om nye prosjekt på dette satsingsområdet. Resultatene må både være akademisk meritterende og være praktisk nyttige for nettbaserte tilbud og for bruk av IKT i undervisningen generelt.
Også på satsingsområdet Systemutvikling planlegges nye prosjekt. Det gjelder både innen billedbehandling, men også innen utvikling av systemutviklingsmetoder og sikkerhet i IKT-prosjekter. AITeL har søkt midler for å etablere et forskningslaboratorium for 3D-visualisering og bildebehandling, en såkalt CAVE. Vi har allerede et faglig samarbeid med Statoil, NTNU, Høgskolen i Bonn og SIM. SIM er et velrenommert Trondheimsfirma som bl.a. har levert avanserte visualiseringsløsninger av Statoils undersjøiske oljeinstallasjoner på Snøhvitfeltet. Tanken er å kunne benytte laboratoriet opp mot arbeid både for en ny PhD-kandidat og for AITeLs egne hovedprosjektstudenter opp mot oppgaver for samarbeidspartnerne nevnt over og i samarbeid med andre miljø i HiST; AFT, AMMT og AHS har faglige kontaktpunkter mot et slikt laboratorium.
AITeL vil i samarbeid NTNU og Drømsmia, i 2006 søke forskningsmidler fra Microsoft om et utviklingsprosjekt i Afrika, se beskrivelse under punktet om internasjonalisering.
Etter- og videreutdanningen videreføres og økes, se detaljer i avsnitt om studier. Avdelingen viderefører sin deltagelse på Forskningsdagene. Vi vil også satse på å delta med innlegg på fagkonferanser innen FoU-satsningsområdene.
Ansatte i avdelingen planlegger utgivelse av 2-3 nye bøker i 2006 i samarbeid med TISIP og Gyldendal akademisk. Det er også planlagt et fagbokseminar i juni 2006, med deltagelse fra alle universitet og høgskoler i Norge. Det planlegges også flere innlegg på konferansen Netlearning 2006 i Ronneby i mai.
Prosjekter som medfører utveksling av studenter og
fagpersonell.
AITeL samarbeider med Hogeschool van Amsterdam og seks andre høgskoler og
universiteter i Europa om et EU-prosjekt: Improving the success of the ICT
projects, Quality Assurance. Dette er et prosjekt under Sokrates-Erasmusprogrammet.
Prosjektet er et såkalt IP-prosjekt (Intensive Programme). IP-prosjekter skal
gjennom korte intensive studieopplegg bringe sammen studenter og fagpersonell
fra ulike institusjoner og land. IP-prosjektene skal oppmuntre til undervisning
i spesialiserte emner som ellers bare ville blitt tilbudt ved et fåtall
institusjoner.
Målet for IP-prosjektet Improving the success of the ICT projects, Quality Assurance, er å vurdere, teste ut og sammenligne den systemutviklingsmetodikken som brukes i de ulike landene. I 2005 deltok 11 studenter og to faglærere fra AITeL i dette prosjektet, som innebar forberedelser hjemme og et to ukers opphold med undervisning i Amsterdam, sammen med 60 andre studenter fra 5 andre land i Europa. Prosjektet gav studentene studiepoeng og inngikk i deres bachelorgrad. På grunn av manglende finansiering fra EU vil prosjektet i 2006 bli videreført med et færre antall institusjoner og noe mindre omfang.
AITeL samarbeider med Fachhochshule Bonn-Rhein-Sieg om et prosjekt kalt Motion tracking and analysis of ski jumpers. Prosjektet er finasiert av NFR og den tilsvarende tyske organisasjonen DAAD ( Deutsche Akademischer Austausch Dienst). Prosjektet vil i sin nåværende form bli avsluttet ut våren 2006. Prosjektet er relatert til et av AITeLs satsingsområder og PhD-oppgaven til en av HiSTs PhD-stipendiater, samt studentprosjektoppgaver ved AITeL og Høgskolen i Bonn. Det vil i samarbeid med Høgskolen i Bonn i løpet av 2006 bli søkt om nye midler for en videreføring av prosjektet også i 2007.
Studentutveksling
AITeL hadde i 2005 utvekslingsavtaler med 17 universiteter og høgskoler. Av
disse er 10 avtaler innenfor EUs Erasmus-program, 4 innenfor EUs
Leonardoprogram, en innenfor Nordplusprogrammet, dvs. innenfor Norden og to
utenfor Europa. I tillegg har AITeL tilgang til flere universiteter og
høgskoler gjennom HiSTs øvrige avtaler.
Innreisende studenter.
AITeL hadde i 2005 fem innreisende utenlandsstudenter som oppholdt seg mer enn
tre måneder ved AITeL. Tre kom fra Tyskland, en fra Nederland og en fra
Russland. Av disse tre fra Tyskland var
to fra Høgskolen i Bonn, og reiste under EU’s Sokrates Erasmus program, mens en
var fra universitetet i Dresden og reiste under EUs Leonardo program.
Nederlenderen kom fra Høgskolen i Amsterdam og var Erasmus-student, mens
studenten fra Russland var såkalt kvotestudent, hvor oppholdet blir dekket av
den norske stat.
Utreisende studenter.
AITeL hadde i 2005 tre
studenter som var ute mer enn tre måneder. Av disse var en ved Høgskolen i
Amsterdam som Erasmus-student, en var i Cern i Sveits og en var ved Univ. of
North Carolina i USA. I tillegg deltok 17 studenter fra AITeL på kortere
utvekslingsopphold, 11 to uker i Amsterdam i forbindelse med IP-prosjektet
Improving the success of the ICT projects, Quality Assurance og 6 studenter en
uke i Bonn i forbindelse med NFR-prosjektet Motion tracking and analysis of ski
jumpers.
Fag på engelsk.
AITeL kunne ved utgangen av 2005 tilby 9 fag eller ca 60 studiepoeng på
engelsk innenfor et engelsk studieprogram som ble kalt Software System
Development. Arbeidet med utvikling av et mer omfattende fagtilbud på engelsk,
vil bli videreført. IF ved HiST har bevilget penger til tilrettelegging av
ytterligere tre fag på engelsk som skal være ferdig i løpet av våren 2006.
Nye IP-program.
Erfaringer fra IP-prosjektet, Improving the success of the ICT projects,
Quality Assurance, var så gode både for studenter og faglærere, at det vil bli
satset spesielt på å delta i nye IP-prosjekter med nye partnere. Sammen med
blant annet Høgskolen i Bonn og Høgskolen i Amsterdam vil det I 2006 bli søkt
EU om et nytt IP-prosjekt innen Safety Design. AFT har også sagt seg
interessert i å delta i dette prosjektet, noe som også vil kunne medføre et
samarbeid mellom våre to avdelinger ved HiST.
Flere fag på engelsk.
For å kunne opprettholde og øke antall innreisende studenter til AITeL, er det
viktig å kunne tilby flest mulig av våre fag på engelsk. Det vil spesielt bli søkt å komplettere
studieprogrammet Software System Development slik at det kan tilbys både på en
Java- og en C++ plattform. Det vil bli søkt å kunne tilby fag på engelsk også
for våre campus-studenter. Undervisningen vil bli gjort i samarbeid med våre
internasjonale partnere, der de kommer og foreleser intensivt, fag for våre
studenter. Disse fagene vil bli opprettet som valgfag for våre studenter og
andre på HiST som kan være interessert. Det er etablert kontakt og avtaler med
Høgskolen i Amsterdam og det samme vil bli forsøkt med Høgskolen i Bonn og
andre av våre samarbeidspartnere.
Samarbeid nord-sør.
For å øke faglig og kulturforståelse for våre studenter og faglig ansatte i
forhold til land i tredje verden, er det viktig å kunne delta i prosjekter som
fremmer student- og lærermobilitet også mot denne del av verden. AITeL vil
sammen med NTNU og konsulentfirmaet Drømsmia søke om prosjektmidler fra
Microsoft Research Digital Inclusion Program 2005-2006 om midler til et
prosjekt i Eritrea eller Zambia som vil kunne medføre student og
lærerutveksling. Prosjektforslaget heter Education
through Wireless Internet in Africa og passer godt inn AITeLs
satsingsområder, både e-læring systemutvikling og drift av datasystemer.
Samarbeid med Kina.
Kina er i dag av mange antatt og ville spille en stadig viktigere rolle innen
forskning og utvikling. Det vil derfor være viktig å bli kjent med kinesiske
studenter, høgskoler og universiteter. AITeL vil derfor satse på å knytte
kontakt med undervisningsinstitusjoner i Kina og spesielt i Chongqing som er
Sør-Trøndelags vennskapsby. Det vil bli forsøkt å hente inn en kvotestudent fra
Chongqing. Dette arbeidet er allerede godt i gang. Kontakt er etablert med
Chongqing Technology and Business University.
Ordinær administrasjon av avdelingen vil i 2006 også være hovedaktivitet, og vi vil spesielt videreføre kvalitetsarbeidet som fremdeles er i en oppbyggingsfase. AITeL vurderer også løpende arbeidsdeling/reserveløsninger mellom avdelingssekretær og administrativt personell tilsatt for drift av eksternt finansiert virksomhet.
Som en del av kvalitetsarbeidet skal det utarbeides en kompetanseutviklingsplan for avdelingen. Andel undervisning av personale med 1.kompetanse varierer i området 20 – 50 % på de ulike bachelorprogrammene. Vi vil arbeide for å heve kompetansen, spesielt på driftsstudiet. AITeLs ambisjon for 2006 er at vi også skal samkjøre avdelingens behov opp mot personlige kompetanseutviklingsplaner som framkommer ved hjelp av medarbeidersamtaler.
Dessuten vil AITeL arbeide med innføring av en rekke nye administrative systemer som innføres etter sentralt initiativ. Dette gjelder nytt lønns- og personalsystem (SAP), Elektronisk arkiv- og saksbehandlersystem (ePhorte), System for elektronisk fakturabehandling, EQS kvalitetssystem.
En ansatt i administrativ stilling starter MPA studium ved TØH med økonomisk støtte fra avdelingen.
AITeL er en betydelig aktør innen nettbasert etter- og videreutdanning i Norge, tilbudt som eksternfinansiert virksomhet. Vårt fokus er primært IKT-fag. Fag knyttet til IT-støttet bedriftsutvikling er også under utvikling. Annonser i media og uttaleser fra NHO m.fl. viser at det er igjen et økende behov for kompetansepåfyll innen IT og økonomifag, både i Trondheim, regionalt og nasjonalt.
Studenter som gjennomfører prosjekt og hovedprosjekt er en viktig ressurs som kobler fagmiljøet i AITeL til behov for IKT-kompetanse i næringsliv og offentlig virksomhet.
Avdelingen vil fortsette samarbeidet med Stiftelsen TISIP og Gyldendal akademisk om utgivelse av bøker og annet læremateriell.
Studentforeningen TIHLDE planlegger oppstart av Studentbedrift, det faglige grunnlaget vil blant annet bli knyttet til avdelingens entreprenørskapsfag. Avdelingen forbereder deltagelse i nytt Masterprogram innen økonomi, teknologi og ledelse i samarbeid med TØH, AFT og AMMT. Avdelingens nye engasjement mot næringslivet i forhold til næringslivskontakt og økt behov for hovedprosjektplasser er nevnt under punktet om studier.
Det er planlagt noen aktiviteter for å bedre inneklimaet ved avdelingen. Behovene er meldt til SDI. Spesielt er det viktig å få orden på luftkvalitet/temperatur i kontorfløy 4.etg. og i undervisningsrom 2.etg.
Som en del av FoU-satsingen har avdelingen søkt midler til
et nytt laboratorium innen billedbehandling/visualisering. Dersom dette blir
realiserbart trengs lokaler for dette. En CAVE alene trenger
AITeL tilbyr sin kompetanse innen e-læring og bruk av IT i undervisning til de øvrige fagmiljøene i HiST.
Avdelingen er tildelt et budsjett for 2006 som vi mener er 0,5 mill for lavt i forhold til tidligere vedtatte fordelingsprinsipper. Avdelingen har tidligere tatt ut store effektiviseringsgevinster og arbeidspresset på personalet er stort. Dette gjør også at det er svært vanskelig å finne tid/ressurser til tyngre satsing på FoU.
Avdelingen har i sin strategiske plan planlagt 25 % FoU-tid for fagpersonalet; finansiert ved 1/3 av avdelingens bevilgninger, 1/3 av eksterne midler og 1/3 av HiSTs sentrale midler.