Innføring i IT
Fagopplegg
I forrige møte kom vi fram til nedenstående temaliste. Vi holder fortsatt fast på denne, men tenker oss en litt annen bruk enn rent menybasert slik vi diskuterte på forrige møte. Nå tenker vi oss en grunnleggende obligatorisk del pluss et nettbasert prosjekt (se neste kapittelom struktur)
I et 2-vekttalls fag forutsettes det at omtrent 8 av disse punktene inngår.
Faget struktureres i 3 deler der innhold og pedagogisk metode er forskjellig.
Figuren nedenfor viser hvordan disse delene tenkes gjennomført i løpat av semesteret.
Faget starter med Intro-delen som varer til uke 4. Prosjektdelen starter i uke 3 og varer 8-9 uker, og valgdelen avslutter faget. Varighet, start og sluttpunkt kan variere noe fra studium til studium. Dette må tilpasses de lokale forhold, samtidig som en ivaretar de kravene om synkronisering som samarbeid over Internett forutsetter.
Intro-del og Prosjekt-del er de samme uavhengig av hvilken profil studiet har (teknikk, økonomi, helse). Det antas at alle fagfolk har bruk for å lære om verktøyene i Intro-delen og vinne erfaring med samarbeid over nettet som Prosjekt-delen legger opp til. I Valg-delen av faget legger man inn profilering for type studium.
Den delen er praktisk rettet og skal gi grunnlag for å kunne jobbe videre med det nettbaserte prosjektet. Emner i denne delen er:
Læremateriellet til intro-delen legges ut på Web ved kursstart. Læremateriellet kan være egenproduserte materiale eller det kan være henvisninger til lærebøker/kurshefter.
Til hvert av emnene utarbeides det et sett med øvingsoppgaver som må være utført og godkjent før neste del (prosjekt) kan påbegynnes. Øvingsoppgavene legges ut på Web ved oppstart av faget tilgjengelig for alle studentene. Hver institusjon avgjør selv hvordan de gjennfører denne delen, f.eks
Det opprettes felles News-grupper for alle studentene uavhengig av institusjon for faglige diskusjoner
Intro-delen kan avsluttes med en egentest der studentene går gjennom en test for å finne ut hvot mye han/hun kan av lærestoffet fra intro-delen. Testen kan utformes på Web med tilbakemelding av typen 15 rette av 20 mulige. Testen kan også innholde en praktisk del der studentene blri bedt om å utføre diverse operasjoner.
Prosjektet skal utføres på nettet og i tillegg til de emnene de lært om i intro-delen skal de nå "tvinges" til å lære mer om disse emnene i tillegg til at nye emner fra temalista skal trekkes inn. Dette får vi til ved at lærer i stor grad skal "styre" gjennomføringen av prosjektet.
Prosjektet kan være av typen "lage websted for et feriesenter eller en familiecampingplass". Det er prosessen underveis som er viktig, ikke resultatet på Web. Sannsynligvis vil ikke prosjektet komme så langt at det blir et resultat på Web.
Prosjektet er delt inn i 5 perioder:
1. periode: Caset presenteres på Web, og de innbys til diskusjoner, spørsmål/svar på News for nærmere info om prosjketet. Studentene organiseres i grupper. Studentene gis i oppgave å lete opp info om hva som finnes og hvem som eventuelt kan hjelpe oss med å realisere et slikt system på Web.
I tillegg til presentasjon av case legges det også ut lærestoff som trengs for å gjennomføre prosjektet. Det betyr mer utfyllende lærestoff om de emnene som ble gjennomgått i Intro-delen, og det legges ut annet lærestoff i dengrad dette er relevant. Videre er det aktuelt med henvisninger til litteratur i bøker og på Web. Alt dette legges ut samlet i første uke av Prosjekt-perioden. Supplerende lærestoff kan selvsagt kommer etter hvert, men i prsinsippet bør alt foreligge ved oppstart.
2. periode: Gruppa presenterer hva de har funnet ut og hav de ønsker
å lage for firmaets ledelse. Presentasjonen skal bestå av et tekst-dokument, en
slide-presentasjon og et regneark med budsjett. Presentasjonen skal også legges på Web
som HTML-dokumenter. NB! Det kan godt tenkes at en presentasjon på Web er tilstrekkelig,
men de aktuelle dokumentene (tekst, slides og regneark) skal lages.
Videre skal det lages en egen webside for prosjektet som inneholder prosjektplan,
møteinnkallinger, referater, statusrapporter etc. Denne sida skal fungere som prosjektets
kommunikasjonsside internt mellom prosjektdeltakerne og mellom gruppa og faglærer, og ut
mot andre interesserte.
3. periode: Prosjektet spesifiseres nærmere, hva skal gjøres, hvilke
funksjoner skal realiseres, hva kommer det til å koste etc. Videre skal det også gjøres
vurderinger ifbm sikkerhet, personvern m.m.
NB! Det skal ikke lages noe websted for kunden; det er selve prosjketprosessen som er
viktig her.
4. periode: Forberede og arrangere et nettmøte med bruk av programmet
Netmeeting.
Sette grupper som arbeider med samme prosjekt men på forskjellige institusjoner i kontakt
med hverandre. De to gruppene skal gjennomføre et rollespill der den ene gruppen er
anbudsgiver og den andre er tilbudsgiver. Nå skal det diskuteres tekniske løsninger,
priser, driftsproblematikk etc.
Det innkalles til møte via e-post, henviser til websider, det utveksles dokumenter og det
jobbes på delte dokumenter via Netmeeting.
Det antas at gruppene lærer seg Netmeeting internt før de settes i kontakt med annen
gruppe. I denne perioden må en regne med flere slike nettmøter med annen gruppe.
5. periode: Presentasjon av ferdig produkt og selve prosessen som er
gjennomgått i de 4 foregående periodene. Presentasjonen skal gjøres på nettet. I
tillegg må gruppene også kunne stille opp til en "face-to-face"-presentasjon
av det ferdige produktet.
Det skal stilles en del krav til presentasjonen:
I tilfelle prosjektet underkjennes i første omgang gis de en ukes ny frist.
Sluttord for Prosjekt-del
Hver periode må spesifiseres nærmere med krav til både hav studentene skal arbeide
med og hvordan studentene skal arbeide. Hensikten er at de gjennom arbeide med dette
prosjektet skal være innom flere av temaene som er satt op for faget.
Prosjektet skal ukentlig "overvåkes" av faglærer ved at studentene legger ut
info på Web om aktiviteter som foregår, dvs agendaer, referater, statusrapporter etc.
De temaene som ikke er dekket i Intro-del og Prosjekt-del trekkes inn i denne
Valgdelen. Her tenker vi oss lærestoffet lagt ut som ukentlige leksjoner på Web. Det
lages øvingsoppgaver til hver leksjon som så sendes inn til øvingslærer for retting.
Valg-delen legges til slutten av semesteret.
Valgdelen gir også fleksibilitet ved at her ligger mulighetene for å utvide faget med flere vekttall og for å profilere faget i bestemte retninger.