LIMIT-2000

Referat fra møte i Trondheim 7. januar 1999

Deltakere: Kjell Håland, HiA, Karl Johan Holmås, HiB, Trond R. Braadland, HiBu, Geir Ove Rosvold, HiST, Geir Maribu, HiST

Tema for møtet: Videre planlegging av felles innføringsfag for HSK-studier og valgfag med tanke på oppstart til høsten 1999.

Referent: Geir Maribu


Møtet var av typen arbeidsmøte der gruppa diskuterte opplegg og innhold i det felles introduksjonsfaget for HSK-studier. Flere temaer ble diskutert. Oppstillingen nedenfor oppsummerer diskusjonen og hva vi kom fram til i løpet av møtet.

Mål for faget

I tillegg til den "vanlige" målsettingen som hver enkelt institusjon har for fag av denne typen ble det på møtet presistert viktigheten av at studentene gjennom dette fagets innhold og dets aktiviteter skal lære seg samarbeid ved hjelp av nettbaserte samarbeidsverktøy fordi

Organisering av faget

Faget kan tenkes å opptre forskjellige størrelser på de forskjellige skolene, både som 2-, 4- og 5-vekttallsfag. Derfor er det viktig med en fleksibel organisering der skolene kan organisere faget på forskjellige måter.

Denne fleksibiliteten vil også gjøre det enkelt for andre studier som trenger grunnopplæring i IT, f.eks helsefag og økonomifag, å ta dette faget som del av egen studieplan.

Denne organiseringen kan føre til at f.eks tekniske studier og helsefaglige studier kan velge litt forskjellig innhold i faget. Dette er både naturlig og ønskelig.

Det må antas at studier av typen HSK-studier innen "Drift av datasystemer" velger likt innhold, lik organisering og lik gjennomføring av faget for å stimulere til samarbeid både under planlegging og gjennomføring av faget.

Det forutsettes at "like studier" kjører faget i samme semester og etter samme opplegg slik at samarbeid over institusjonsgrensene kan foregår. Dette samarbeidet vil foregå på følgende områder:

Pedagogisk metode

For de aller fleste studentene er dette et av de første fagene de følger ved en høgskole. Derfor bør en kanskje være litt forsiktig med hensyn på eksperimentering i opplegget. Men samtidig inneholder faget flere elementer som inviterer til mer spenstige metoder enn den vanlige brevmodellen basert på utlegg av leksjoner med jevne mellomrom og innsending av øvingsoppgaver.

På møtet ble flere metoder diskutert. Nedenfor gis en kort beskrivelse av to metoder som gir "spennet" i metodevalgene.

Gruppa var litt usikker på hvilken metode som skulle velges. Det endte opp med at begge burde utprøves ved at faget startes opp leksjonsbasert de 3-4 første ukene. Deretter kan samarbeidslæring prøves ut innen utvalgete komponenter ved at studentene må arbeide med lærestoffet på egen hånd i grupper, og via dette samarbeidet får bruk for personlig produktivitetsøkende verktøy av typen tekstbehandler, regneark og presentasjonsverktøy, men også samarbeidsverktøy på Internett av typen Web, e-post, diskusjonsgrupper og konferansesprogram.

Nærmere diskusjon og presisering av hva som menes med dette tas opp på kommende møter.

Faglig innhold

En rekke komponenter som kan tenkes å inngå i faget ble trukket fram. Nærmere definisjon og valg av innhold vil bli diskutert på neste møte.

De komponentene som ble trukket fram var:

Komponenter som inngår i faget utvikles og kjøres av institusjonene i fellesskap.

Opplæring av lærere

Skolene har litt ulik erfaringen med nettbasert læring. Derfor kan det være aktuelt med noe opplæring.

Valgfagene

Disse ble ikke diskutert på dette møtet.

Temaer til neste møte

Trondheim 8.1.99, Geir Maribu