LIMIT-2000


Referat fra møtet  i Bergen 17.11.99

Sted: Sted: Høgskolen i Bergen, avd. for ingeniørfag, Nygårdsgaten 112.
Tidspunkt: Onsdag 17. september 1999, kl. 0930-1530.

Tilstede: Kjell Håland HiA, Bjarte Kileng HiB, Nils Garli HiBu, Stein Meisingseth HiST, Geir Maribu HiST.

  1. Søknad til SOFF for år 2000
  2. Status for IT-Intro-faget. Erfaringer så langt. Hva fikk vi til, hva fikk vi ikke til etc
    1. Arbeide videre med Intro-faget mot en permanent ordning
    2. Intro-faget også for 3-årig ingeniør
    3. Læremateriell ("Innføring i informasjonsteknologi, TAPIR")
      • Når det gjelder status for IT-Intro-faget ble en del synspunkter trukket fram og diskutert. Det ble bl.a trukket fram problemer med samarbeid på tvers av institusjonsgrensene i prosjektdelen av faget pga ulik progresjon og ulik oppstartsdato.
      • Det ble også understreket at prosjektdelen av faget med utstrakt bruk av Internett som samarbeidarena hadde gitt et løft til faget selv om dette kun foregikk internt i institusjonen. Det ble også fastslått at Limit-2000-prosjektet som sådant ikke krevde at studentene skulle samarbeide på tvers av institusjonsgrensene. Det var faglærere og institusjoner som skulle samarbeide om bruk av felles ressurser og en felles fag-pool.
      • Å la prosjektet kun gå innenfor institusjonens fire vegger kunne begrunnes med behovet for å la studentene beli kjent med hvernadre internt på institusjonene før de tar steget ut til studenter på andre institusjoner. NB! Faget skulle fortsatt være nettbasert selv om vi ikke stresset studentsamarbeid på tvers av institusjonsgrensene så tidlig i studiet.
      • Viktig at vi ikke la opp til en kunstig situasjon i bruken av f.eks Netmeeting-programmet. Dette måtte komme som en naturlig del av et prosjekt der behovet virkeliig var til stede. I dette faget bør vi heller legge opp til en enkel øvingssituasjon der studentene får en kort innføring i verktøyet i stedet for å bygge opp en kunstig prosjektsituasjon.
      • Detvar også enighet om vi måtte fortsette samarbeidet med faget til høsten og bygge videre på de erfaringene vi har så langt. Viktige momenter i det videre samarbeidet er: Felles pool av kursmateriell, felles webside for faget (bør sees nærmere på), felles diskusjonsforum, samme prosjektoppgave, og dermed muligheten for å utveksle erfaringer og synspunkter.
  3. Evaluering: Her er det snakk om å lage spørreskjemaer for å dekke punktene i) og ii) nevnt nedenfor. Høgskolen i Buskerud har sagt seg villig til å legge fram forslag til slik evaluering. Andre partnere tar med seg det de måtte ha av skjema som kan brukes i denne sammenhengen.
    1. Evaluere av selve samarbeidet mellom institusjonene, dvs erfaringer med utviking av det obligatoriske fellesfaget tilrettelagt for undervisning via Internett
      • Samarbeid mellom lærere under planlegging og gjennomføring
      • Nettbasert kontra lokal gjennomføring
      • Felles kontra lokal webside
      • etc.
    2. ... og evaluere selve fagopplegget, dvs hvordan studentene synes faget fungerte.
    3. Erfaringer med innpassing av både fellesfaget og valgfagene i de enkelte institusjoners studieplaner
    4. Den praktiske ansvars- og arbeidsdelingen mellom de ulike institussjonene
      • Evalueringen blir gjort på følgende måte:
        Institusjonssamarbeidet: En kvalitativ evaluering av samarbeidet via samtale og intervjuer med representanter fra den enkelte institusjonen.
        IT-Intro-faget: Den enkelte faglærer bruker spørreskjema mot hele studentgruppa og samtale/intervju med ei referansegruppe av studenter.
  4. Valgfagene: Forslag til valgfag på tvers av institusjonene slik at studentene kan velge disse allerede fra
    våren 2000. Da snakker vi om fag som i sin helhet kan følges via Internett.
  5. Arbeid neste år: Planlegging av neste års arbeide, dvs spredningsfasen.
  6. Eventuelt.

Geir Maribu, 18.11.99