EKSAMEN

NITOL-kurs nr. 1

Pedagogikk i åpen læring

(3 vekttall)

Onsdag 6. juni 1996 (5 timer, kl 09-14)

Oppgave 1

Gi korte beskrivelser/definisjoner av begrepene (i) fjernundervisning, (ii) distribuert undervisning, (iii) fleksibel/åpen læring, (iv) O(F)DL, slik at du markerer likheter og skiller mellom dem.

Oppgave 2

a) Elektroniske konferanser har hatt en sentral plass i fleksibel læring/fjernundervisning. Gi en oversikt, og en kort omtale av hvilke egenskaper ved elektroniske konferanser som særlig vektlegges i slike undervisningsopplegg.

b) Distribusjonslister (også kalt postlister) er ofte et alternativ til elektroniske konferanser. Fortell kort hva distribusjonslister er, og angi på hvilke punkter distribusjonslister skiller seg ut fra elektroniske konferanser; trekk fram fordeler og ulemper.

c) Ta stilling til utsagnet "Bruk av elektroniske konferanser og elektronisk post er ikke annet enn å drive god gammeldags brevundervisning med ny teknologi!" Hva er sant, og hva er usant med dette utsagnet? Kan du se nye muligheter som undervisning over nettet gir?

d) Fjernundervisning foregår i dag med mange forskjellige teknikker: utsendelse av video- og lydkassetter, fax, telefon med og uten bilde, satellitt-tv, elektronisk post og konferanse over nettet, etc. Hvordan tror du dette vil utvikle seg de nærmeste 5-6 årene? Hva slags systemer tror du vi bruker da? Begrunn svarene!

Oppgave 3

a) Beskriv hypermedias bestanddeler.

b) Hvilke kategorier kan vi dele lenker inn i? Hvilke attributter kan være aktuelle?

c) Gi eksempler på hvor vi kan plassere lenkers startpunkt, og lenkers endepunkt.

d) I kapitlet som spesielt omhandler hypersystemer brukt i pedagogisk sammenheng, er problemstillingene omkring "Forståelse av et hyperdokument" og "Sammenheng" diskutert. Hva dekker disse problemstillingene og hva bør vi i den sammenheng ta hensyn til ved design i et hypersystem, f. eks. når vi skal utforme ('designe') et kursopplegg.

e) Forklar kort hvordan hyperstrukturer kan implementeres i f.eks. MS-Word eller i annet tilgjengelig system, uten lavere nivå programmering.

Oppgave 4

Beskriv samarbeid i åpne og fleksible læringssystemer - muligheter og komplikasjoner.